Anul 2008 era anul în care primele zece companii din economia națională cumulau circa 19 miliarde de euro cifră de afaceri și un profit de circa 919 milioane de euro. Aceste cifre făceau din 2008 punctul culminant al creșterilor anuale înregistrate de companii după anul 2000.
La cinci ani distanță, în 2013, cele mai mari zece companii au înregistrat un cumul al cifrelor de afaceri cu 19% mai mare și un profit cumulat mai mare cu 49%. Șase companii dintre cele prezente în topul anului 2008 s-au regăsit în topul anului trecut. Nou-intrații în top sunt din domeniul industriei tutunului, a distribuției de gaze și energie electrică și a comerțului.
La cinci ani distanță, în 2013, cele mai mari zece companii au înregistrat un cumul al cifrelor de afaceri cu 19% mai mare și un profit cumulat mai mare cu 49%. Șase companii dintre cele prezente în topul anului 2008 s-au regăsit în topul anului trecut. Nou-intrații în top sunt din domeniul industriei tutunului, a distribuției de gaze și energie electrică și a comerțului.
Din topul anului trecut au căzut furnizorii de servicii de telefonie mobilă. Deși au pierdut teren în ceea ce privește cifra de afaceri, în ceea ce privește profitul, cele două companii, Orange și Vodafone, au înregistrat în 2013 un profit de 113, respectiv 97 milioane de euro, deci cam o treime din profiturile înregistrate în 2008. Tot din top a ieșit și Acelor Mittal, companie ce se află pe o pantă ascendentă, după o scădere bruscă a activității în anii 2009 și 2010.
OMV Petrom Marketing, fostul OMV România, a intrat în top 10 din anul 2010, transferarea unor activități de distribuție de la OMV Petrom S.A. i-a sporit cifra de afaceri de la an la an. Față de 2008, când se numea SNP Petrom, și față de anul trecut, OMV Petrom S.A. a fost detronată de pe prima poziție a topului de Automobile Dacia. Acest fapt s-a datorat deciziei acționariatului de la Dacia de a integra în 2013 în cadrul grupului Dacia pe Renault Industrie Roumanie SRL, companie ce se situa în 2012 pe locul zece în top, deși avea doar un angajat.
Grupul Rompetrol, reprezentat de cele două companii - Rompetrol Rafinare și Rompetrol Downstream, a coborât o poziție față de anul 2008, sporindu-și cifra de afaceri cu 19%, procent insuficient pentru a-și păstra poziția. Cele două companii n-au înregistrat în niciun an din 2008 încoace profit. Anul trecut, pierderile cumulate se ridicau la 51,5 milioane de euro. O scădere a cifrei de afaceri a înregistrat și grupul Lukoil, cele două companii ale grupului sunt în aceeași situație ca și Rompetrol în ceea ce privește pierderile din 2008 încoace. Deci, per total în industria carburanților, doar grupul OMV Petrom o duce bine, restul industriei e pe pierdere din 2008 până în prezent. Să fie de vină pentru această situație faptul că Petromul folosește petrolul și gaze autohtone cu redevențe de doi bani la propriu?
Metro, ca reprezentant al retailului în top, a fost a înlocuit de Kaufland, cu o cifră de afaceri asemănătoare, deși, la cinci ani distanță, nu vorbim de aceeași situație și în privința profitului. Metro pierde teren tot mai mult și nu doar în fața lui Kaufland.
Industria tutunului e reprezentată de British American Tabacco, companie ce își surclasează net concurenții, atât în privința cifrei de afaceri, cât ș ia profitului înregistrat anul trecut.
Industria tutunului e reprezentată de British American Tabacco, companie ce își surclasează net concurenții, atât în privința cifrei de afaceri, cât ș ia profitului înregistrat anul trecut.
În top a mai intrat E.ON Energie, companie ce a înregistrat un profit anul trecut de aproape 51 milioane euro la o cifră de afaceri de de 1,03 miliarde euro. Suma reprezentând profitul net al acestei companii pe anul trecut este mai mare decât a plătit efectiv la privatizarea din 2005 a Electrica Moldova (31 milioane euro + o majorare de capital ulterioară care s-a făcut din banii Electrica).
Modificările topului celor mai puternice zece companii după cifra de afaceri din 2013 față de 2008 ne arată un sector al producerii și comercializării de carburanți unde doar un grup e capabil să realizeze profit, o pondere constantă a retailului, o maturizare a pieței de telefonie mobilă și, implicit, o reducere a cifrelor de afaceri și a profiturilor, o piață a țigaretelor dominată de o companie și, cel mai important, ne arată cum o companie puternică precum Dacia se poate dezvolta prin inovare și nu prin redevențe minime.
Modificările topului celor mai puternice zece companii după cifra de afaceri din 2013 față de 2008 ne arată un sector al producerii și comercializării de carburanți unde doar un grup e capabil să realizeze profit, o pondere constantă a retailului, o maturizare a pieței de telefonie mobilă și, implicit, o reducere a cifrelor de afaceri și a profiturilor, o piață a țigaretelor dominată de o companie și, cel mai important, ne arată cum o companie puternică precum Dacia se poate dezvolta prin inovare și nu prin redevențe minime.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu