După programele Rabla succesive și majorarea taxelor de înmatriculare, din 2008 până în 2013, numărul autoturismelor mai vechi de 11 ani a crescut de la 1,68 milioane la 2,68. Da, trebuie să recunoaștem că Programul Rabla și majorarea taxelor de înmatriculare „și-au atins scopul”, ratând ținta cu circa 1 milion de autoturisme.
La nivel național, parcul auto de autoturisme mai vechi de 12 ani în 2013 număra 2,21 milioane dintr-un total de 4,69. Deci, circa 47% din autoturismele înmatriculate în România la sfârșitul anului trecut sunt mai vechi de 12 ani. Cu cinci ani în urmă, procentul acestor autovehicule ajungea la valoarea de 34% (estimare, deoarece intervalele de vechime nu cuprindeau mașinile mai vechi de 12 ani, ci pe cele de mai vechi de 11 ani).
La nivel național, parcul auto de autoturisme mai vechi de 12 ani în 2013 număra 2,21 milioane dintr-un total de 4,69. Deci, circa 47% din autoturismele înmatriculate în România la sfârșitul anului trecut sunt mai vechi de 12 ani. Cu cinci ani în urmă, procentul acestor autovehicule ajungea la valoarea de 34% (estimare, deoarece intervalele de vechime nu cuprindeau mașinile mai vechi de 12 ani, ci pe cele de mai vechi de 11 ani).
La nivel teritorial, situația nu stă tocmai pe roze, în sensul că, doar în 9 județe plus Bucureștiul, procentul autovehiculelor mai vechi de 12 ani este sub media națională. Dacă scoatem din calcul capitala și ale ei 900 mii de autoturisme, din care 262 de mii mai vechi de 12 ani, atunci procentul de rable la nivel național este de 51,5%. Cel mai învechit parc de autourisme se găsește în județul Sălaj (66%), urmat de Mehedinți (63%), Bistrița-Năsăud (61%) și Suceava (61%). La polul opus, județele cu un procent redus de rable sunt Ilfov (24%), București (29%), Argeș (40%) și Constanța (43%).
Județele din vestul țării și nord au cele mai învechite parcuri de autoturisme, probabil importurile de mașini second-hand în aceste zone au fost într-o proporție mai ridicată decât în restul țării. În cinci ani, parcul de autoturisme la nivel național a crescut cu 17%, în timp ce creșterea înregistrată de autoturismele mai vechi de 12 ani a fost de 59%. Creșterea ar fi fost mult mai mare dacă n-ar fi existat programul Rabla, taxele de poluare succesiv modificate și cea de primă înmatriculare. Această creștere poate fi pusă și pe seama ofertei limitate de autoturisme low-cost. Situația nu pare să aibă șanse de remediere, atâta timp cât numărul autoturismelor situate în intervalul de vechime 6-10 ani din anul 2013 este aproape dublu fața de anul 2008 (1,54 milioane față de 798 de mii).
Înnoirea parcului auto n-a avut loc din 2008 încoace, ci, din contră, parcul a devenit mai învechit. Măsurile adoptate de guvern au adus un surplus de taxe colectate la buget, dar nu și-au atins scopul declarat. În aceste condiții, este necesară o nouă abordare, una ce ar face posibilă casarea autovehiculelor vechi și cumpărarea unora mai noi și nu doar noi, cum este situația în prezent. Introducerea în programul Rabla și a autoturismelor second-hand cuprinse în intervalul de vechime de 0 - 5 ani ar avea mai mari șanse de reușită în înnoirea parcului de autoturisme. Sau, dacă nu e posibil, ar trebui luată în calcul eliminarea taxei de primă înmatriculare pentru autovehiculele mai noi de cinci ani. Oricum, trebuie găsită o altă abordare, cea din prezent fiind una eronată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu