Eurostat oferă statistici săptămânale ale prețurilor benzinei și motorinei din statele UE. Baza de date merge în timp până în anul 2009. Întâmplător, începutul de an 2009 a coincis cu o cotație a petrolui de 40,45 USD pe baril (vezi graficul cotațiilor din imagine). Nivelul este apropiat de cel de la începutul anului curent, când cotația petrolului a coborât spre 45,43 USD pe baril.
Deci, prețul benzinei și motorinei ar fi trebuit să fie cu 20% - 25% mai mare, dacă ținem cont de ecartul cotației de și inflația cumulată din 2009 încoace.
Deci, prețul benzinei și motorinei ar fi trebuit să fie cu 20% - 25% mai mare, dacă ținem cont de ecartul cotației de și inflația cumulată din 2009 încoace.
Cu cât a crescut prețul mediu al benzinei și motorinei în UE? Prețul mediu cu taxele incluse al benzinei în statele UE a crescut, de la începutul lui 2009 până la începutul lui 2015, cu 29,47% (de la 0,95 euro/litru în 2009, la 1,23 euro/litru în 2015). La motorină, prețul mediu cu taxele incluse, în statele UE, a crescut cu 24,46 % (de la 0,94 euro/litru la 1,17 euro/litru - vezi datele din tabel). Creșterea medie e puțin mai mare în cazul benzinei, dar e justificabilă. Acum urmează problema noastră, și anume, cu cât a crescut prețul benzinei și motorinei în România - țară cu resurse de petrol proprii și cu una din cele mai mici redevențe din UE. Între 2009 și 2015, în România, prețul benzinei a crescut cu 65,94% (de la 0,67 euro/litru, în ianuarie 2009, la 1,11 euro/litru în ianuarie 2014), deci mai mult decât dublu decât media europeană. Prețul motorinei în România a crescut cu 46,44% (de la 0,79 euro/litru la 1,16 euro/litru - vezi tabelul din imagine), deci aproape dublu decât media europeană. În ultima săptămâna a lunii iulie, prețul mediu al benzinei și motorinei cu taxele incluse în statele UE a a fost mai mare cu 13%, respectiv 4,2%, decât la începutul anului. În România a fost mai mare cu 16% pentru benzină și 4,58% pentru motorină. Față de începutul lui 2009, în România lui 2015, luna iulie, prețul benzinei era mai mare cu 92%, iar prețul motorinei cu 53%. Creșterea medie din statele UE a fost de 46% pentru benzină și de 30% pentru motorină.
Taxele efectiv încasate din prețul final al benzinei și motorinei au scăzut în statele UE de la 66% și 54% în 2009, la 54% și 50% în iulie anul curent. În România a avut loc o scădere de la 66% în cazul benzinei (în 2009, taxele reprezentau 0,4 euro/litru, iar prețul final era de 0,67 euro/litru - vezi tabelul din imagine) la 55% în iulie 2015. 54% din prețul motorinei îl reprezentau taxele încasate de stat în 2009 (în 2009 taxele reprezentau 0,37 euro/litru din prețul final de 0,79 euro/litru). În iulie 2015, taxele pe litru de motorină din România erau 55%. Deci, scăderea din România n-a urmat trendul statelor din UE, dar a avut loc, chiar dacă doar în cazul benzinei. Petroliștii ne dau înainte cu nivelul ridicat al taxării din România, dar vedem că, în procente, suma încasată de stat pe litru de benzină a scăzut, iar în cazul motorinei a crescut foarte puțin. Față de restul statelor UE, taxarea pe litru de benzină e mai mică, media statelor fiind de 0,8 euro/litru, iar în România e de 0,71 euro/litru. În cazul motorinei, taxarea la litru e de 0,66 euro/litru în România, față de 0,65 euro/litru, cât este în medie statele UE. Deci, chiar dacă românii consumă mai multă motorină, în medie, taxele pe litru sunt mai mici decât media europeană.
Avem petrol ieftin, dacă e să ne luăm după revedențe, avem o taxare în scădere față de anul 2009, avem cotații ale petrolului internațional în scădere de un an de zile (vezi graficul cotațiilor), și, totuși, avem benzină cu 92% mai scumpă ca în 2009 și motorină mai scumpă cu 53%. Trebuie să ne felicităm că, măcar, la prețul carburanților, am părăsit ultimile locuri din clasamentele UE.
Taxele efectiv încasate din prețul final al benzinei și motorinei au scăzut în statele UE de la 66% și 54% în 2009, la 54% și 50% în iulie anul curent. În România a avut loc o scădere de la 66% în cazul benzinei (în 2009, taxele reprezentau 0,4 euro/litru, iar prețul final era de 0,67 euro/litru - vezi tabelul din imagine) la 55% în iulie 2015. 54% din prețul motorinei îl reprezentau taxele încasate de stat în 2009 (în 2009 taxele reprezentau 0,37 euro/litru din prețul final de 0,79 euro/litru). În iulie 2015, taxele pe litru de motorină din România erau 55%. Deci, scăderea din România n-a urmat trendul statelor din UE, dar a avut loc, chiar dacă doar în cazul benzinei. Petroliștii ne dau înainte cu nivelul ridicat al taxării din România, dar vedem că, în procente, suma încasată de stat pe litru de benzină a scăzut, iar în cazul motorinei a crescut foarte puțin. Față de restul statelor UE, taxarea pe litru de benzină e mai mică, media statelor fiind de 0,8 euro/litru, iar în România e de 0,71 euro/litru. În cazul motorinei, taxarea la litru e de 0,66 euro/litru în România, față de 0,65 euro/litru, cât este în medie statele UE. Deci, chiar dacă românii consumă mai multă motorină, în medie, taxele pe litru sunt mai mici decât media europeană.
Avem petrol ieftin, dacă e să ne luăm după revedențe, avem o taxare în scădere față de anul 2009, avem cotații ale petrolului internațional în scădere de un an de zile (vezi graficul cotațiilor), și, totuși, avem benzină cu 92% mai scumpă ca în 2009 și motorină mai scumpă cu 53%. Trebuie să ne felicităm că, măcar, la prețul carburanților, am părăsit ultimile locuri din clasamentele UE.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu