România se află pe locul 3 în privința iefinirii litrului de benzină și pe locul 6 la ieftinirea motorinei între statele membre UE, în perioada 27 aprilie 2015 - 25 aprilie anul curent, conform datelor furnizate de Directoratul General pentru Energie, aflat în subordinea Comisiei Europene.
Cât de mult s-au ieftinit benzina și motorina în România și în celelalte state membre UE de anul trecut?
Buletinele săptămânale ale prețului carburanților, cu taxe saiu fără, emise în această perioadă (vezi toate datele în detaliu aici), ne arată că prețul mediu la pompă al benzinei (cu taxe) din România a scăzut cu 15,5%, de la 1,29 euro/litru în ultima săptămână din aprilie 2015, la 1,09 euro/litru în ultima săptămână din aprilie de anul acesta (vezi tabelul din imagine). Scăderi mai mari decât în România ale litrului de benzină la pompă s-au înregistrat în Polonia și Bulgaria, de 18,9%, respectiv 18,2%. Aceste două state aveau oricum un preț mediu pe litru mai mic și anul trecut, iar cu scăderile din ultimul an, prețul a ajuns la 0,97 euro/litru în Polonia și 0,92 euro/litru la vecinii de la sud de Dunăre. În lei, calculat la cursul mediu al BNR din ultima săptămână din aprilie de anul acesta, asta înseamnă un preț mediu de 4,11 lei/litru de benzină în Bulgaria și de 4,34 lei/litru în Polonia, în vreme ce, la noi, prețul mediu la benzină e de 4,87 lei/litru.
Prețul motorinei a scăzut în medie în ultimul an cu 17,9%, de la 1,27 euro/litru în aprilie 2015, la 1,05 euro/litru luna trecută (vezi tabelul și graficul din imagine). Scăderea procentuală ne plasează pe locul 6, în fața noastră, cu scăderi procentuale mai mari, fiind Bulgaria (-24,6%), Polonia (-24,5%), Cehia (-18,3%), Ungaria (-18,2%) și Luxemburg (-17,9%). Toate aceste state aveau un preț la pompă al motorinei mai mic decât noi și, în aprilie anul trecut, și îl au și mai mic acum, ca urmare a scăderilor procentuale mai mari. Culmea e că, în aceste state, nu s-a operat nicio reducere de TVA, cum s-a întâmplat la noi la începutul anului, și totuși, au avut scăderi procentuale mai mari decât la noi. Nu poți spune decât că încurcate sunt căile mediului concurențial „atent supravegheat” de Consiliul Concurenței.
La nivel de UE, suntem pe locul 15 între statele membre în privința prețului final (cu taxe) la prețul pe litrul de motorină și pe locul 23 la prețul benzinei, conform ultimului buletin din aprilie anul acesta (vezi tabelul din imagine). Anul trecut, tot la finalul lui aprilie, eram pe locurile 9 și 19 la prețurile medii pe litru ale motorinei și benzinei.
Cât de mult s-au scumpit benzina și motorina de la începutul anului în România?
Conform buletinelor de pe 4 ianuarie și 25 aprilie anul acesta, prețul litrului de benzină a rămas la același nivel, de 1,09 euro, iar prețul litrului de motorină a crescut, de la 1,04 euro/litru la1,05 euro/litru. Dacă luăm situația pe fiecare lună în parte, vedem că la sfârșitul lui ianuarie prețul benzinei scăzuse la 1,06 euro/litru, iar la finalul lui februarie ajunsese la 1,00 euro/litru. În martie, prețul a revenit la 1,06 euro/litru, iar în luna ce tocmai s-a încheiat, a urcat 1,09 euro/litru (vezi graficul din imagine). Motorina a scăzut de la 1,04 euro/litru la începutul lui ianuarie, la 0,98 euro/litru la finalul lui ianuarie și februarie, iar în martie și aprilie, a a sărit la 1,04 euro, respectiv 1,05 euro/litru.
În România n-a avut loc nicio reducere de TVA, conform acestei evoluții. Evoluția prețurilor benzinei și motorinei fără taxe, adică suma încasată de companiile de pe lanț, ne arată cum funcționează o piață în condițiile unui cartel. Dacă la începutul anului acesta, companiile încasau 0,46 euro, respectiv 0,44 euro pe litrul de benzină și motorină, în ultima săptămână din aprilie, după aproape trei luni de încasări mai mici, companiile și-au revenit din sevraj și-au ajuns la încasări de 0,45 euro/litru la ambele tipuri de carburant (vezi graficul din imagine). Profitând de o ușoară creștere a bariulului de petrol pe piețe le internaționale, scăderea de TVA a dispărut în buzunarele companiilor, dar și ale statului, pentru că veniturile sale din litrul de benzină și motorină au crescut puțin față de cele de la începutul anului.
România, conform datelor din buletinul din 25 aprilie, emis de Directoratul General pentru Energie, e pe locul 10 din cele 28 de state în privința prețului litrului de benzină fără taxe, și pe locul 8 în cazul prețului la litrul de motorină, deci, companiile de pe lanț nu se pot plânge de venituri mici.
Pierdantul în această ecuație e consumatorul, iar câștigătorii sunt cei din cartel. Statul e parte din acest cartel prin atitudinea mai mult decât laxă manifestată de Consiliul Concureței.
Conform buletinelor de pe 4 ianuarie și 25 aprilie anul acesta, prețul litrului de benzină a rămas la același nivel, de 1,09 euro, iar prețul litrului de motorină a crescut, de la 1,04 euro/litru la1,05 euro/litru. Dacă luăm situația pe fiecare lună în parte, vedem că la sfârșitul lui ianuarie prețul benzinei scăzuse la 1,06 euro/litru, iar la finalul lui februarie ajunsese la 1,00 euro/litru. În martie, prețul a revenit la 1,06 euro/litru, iar în luna ce tocmai s-a încheiat, a urcat 1,09 euro/litru (vezi graficul din imagine). Motorina a scăzut de la 1,04 euro/litru la începutul lui ianuarie, la 0,98 euro/litru la finalul lui ianuarie și februarie, iar în martie și aprilie, a a sărit la 1,04 euro, respectiv 1,05 euro/litru.
În România n-a avut loc nicio reducere de TVA, conform acestei evoluții. Evoluția prețurilor benzinei și motorinei fără taxe, adică suma încasată de companiile de pe lanț, ne arată cum funcționează o piață în condițiile unui cartel. Dacă la începutul anului acesta, companiile încasau 0,46 euro, respectiv 0,44 euro pe litrul de benzină și motorină, în ultima săptămână din aprilie, după aproape trei luni de încasări mai mici, companiile și-au revenit din sevraj și-au ajuns la încasări de 0,45 euro/litru la ambele tipuri de carburant (vezi graficul din imagine). Profitând de o ușoară creștere a bariulului de petrol pe piețe le internaționale, scăderea de TVA a dispărut în buzunarele companiilor, dar și ale statului, pentru că veniturile sale din litrul de benzină și motorină au crescut puțin față de cele de la începutul anului.
România, conform datelor din buletinul din 25 aprilie, emis de Directoratul General pentru Energie, e pe locul 10 din cele 28 de state în privința prețului litrului de benzină fără taxe, și pe locul 8 în cazul prețului la litrul de motorină, deci, companiile de pe lanț nu se pot plânge de venituri mici.
Pierdantul în această ecuație e consumatorul, iar câștigătorii sunt cei din cartel. Statul e parte din acest cartel prin atitudinea mai mult decât laxă manifestată de Consiliul Concureței.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu