Acum o săptămână și jumătate intuiam că dl Ionuț Mișa, secretarul de stat de la Ministerul Finanțelor, se raporta la un plan asumat al colectării pentru că încearca să cosmetizeze o colectare slabă la buget în luna ianuarie față de aceeași lună din anul anterior (vezi aici).
Dacă ar fi avut semnale că veniturile de la buget din ianuarie sunt mai mari decât cele de anul trecut, s-ar fi raportat la ele. Așa, a preferat să se raporteze la un așa-zis plan asumat. Schema de raportare e aceeași că și cea folosită de tehnocrați pe tot parcursul anului trecut, iar motivul e același - o colectare mai slabă decât în anul precedent. Cred că asistăm la un caz unic în lume, cel în care economia unei țări crește, dar veniturile bugetare scad de la un an la altul.
Nu ne-am înșelat cu privire la veniturile mici de la buget. Execuția pe luna ianuarie a bugetului centralizat ne arată că avem venituri în scădere față de anul trecut, cu 5,7%. Anul trecut a fost unul foarte slab pentru buget, pentru prima dată după 1990, gradul de colectare a scăzut sub 30% din PIB. După cum se prezintă situația, e foarte probabil ca gradul de colectare să rămână și anul acesta sub pragul de 30% din PIB.
Văd că se aruncă pisica în curtea reducerii TVA-ului. Da, TVA-ul s-a redus, dar PIB-ul estimat pentru anul acesta e cu peste 100 de miliarde de lei mai mare față de cel din 2015 (815,2 miliarde de lei față de 711,1 miliarde de lei). În această sută de miliarde sunt mai mult de 10 miliarde de lei de TVA. Asta în teorie, pentru că, în practică, avem o colectare a TVA-ului mai mică cu 5,5 miliarde de lei în 2016 față de 2015, și cu 1,7 miliarde mai mică în prima lună a anului față de aceeași lună din 2016.
Văd că se aruncă pisica în curtea reducerii TVA-ului. Da, TVA-ul s-a redus, dar PIB-ul estimat pentru anul acesta e cu peste 100 de miliarde de lei mai mare față de cel din 2015 (815,2 miliarde de lei față de 711,1 miliarde de lei). În această sută de miliarde sunt mai mult de 10 miliarde de lei de TVA. Asta în teorie, pentru că, în practică, avem o colectare a TVA-ului mai mică cu 5,5 miliarde de lei în 2016 față de 2015, și cu 1,7 miliarde mai mică în prima lună a anului față de aceeași lună din 2016.
Noul guvern și-a asumat un buget ale cărui venituri se ridică la suma de 254,7 miliarde de lei. Anul trecut, nivelul veniturilor bugetare a fost de 223,7 miliarde de lei. Dacă în prima lună tu obții venituri în scădere cu 1,16 miliarde de lei (vezi datele din imagine) față de anul trecut, deja ești în urmă cu colectarea și îți pui problema dacă vei colecta măcar la nivelul anului trecut, nicidecum cu 31 de miliarde în plus așa cum ți-ai propus. Toți analiștii economici vorbeau despre bugetul pentru anul curent ca fiind unul nerealist, dar puneau ratarea acestuia pe PIB-ul supraestimat. În lumina noilor evoluții, ratarea țintei de venituri bugetare va surveni din cauza ANAF-ului.
Cel mai slab fisc din UE în materie de colectare a „reușit” să colecteze la buget în prima lună a anului venituri fiscale mai mici cu 1,43 miliarde de lei față de cele din ianuarie anul trecut. Anul trecut s-a dat vina pe slaba atragere a fondurilor europene pentru nivelul scăzut al veniturilor, veniturile fiscale fiind puțin pe plus. Acum scuza nu mai merge, pentru că și veniturile fiscale sunt în scădere.
Dacă ținem cont că în luna februarie protestele împotriva guvernului au o influență și asupra conformării voluntare, prevedem că și execuția pe această lună ne va arăta o diminuare a colectării față de anul trecut. Singura șansă a guvernului să se încadreze în deficitul prognozat e să taie din cheltuieli. Doar că și aici e o problemă pentru că execuția bugetului ne arată o creștere a cheltuielilor de personal (vezi datele din imagine), iar în februarie, din cauza majorărilor salariale, aceste cheltuieli vor fi și mai mari. Probabil, prima rectificare a bugetului va veni, ca de obicei, cu modificări la capitolul investiții.
Dacă ținem cont că în luna februarie protestele împotriva guvernului au o influență și asupra conformării voluntare, prevedem că și execuția pe această lună ne va arăta o diminuare a colectării față de anul trecut. Singura șansă a guvernului să se încadreze în deficitul prognozat e să taie din cheltuieli. Doar că și aici e o problemă pentru că execuția bugetului ne arată o creștere a cheltuielilor de personal (vezi datele din imagine), iar în februarie, din cauza majorărilor salariale, aceste cheltuieli vor fi și mai mari. Probabil, prima rectificare a bugetului va veni, ca de obicei, cu modificări la capitolul investiții.
România mai dă un an de creștere economică pe unul de venituri în scădere la buget. Oare cum vor arăta anii de recesiune economică? ANAF-ul, ca de obicei, nu ne dezamăgește. Orice ar face această instituție, la final rezultă doar mediocritate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu