În 2016, la nivel național, s-au înregistrat 30,75 mii de accidente de circulație,
în creștere cu 6% față de anul anterior și cu 21% față de anul 2014.
Numărul victimelor rezultate în urma accidentelor
de circulație rutieră este de asemenea în creștere. În 2014 s-au înregistrat 31,1 mii victime ale accidentelor de circulație, dintre care 1.818 reprezintă persoanele
decedate. În 2015, numărul
total al victimelor a urcat la 38,7 mii, iar cel
al morților la 1.893. În 2016 (ultimul an din care avem date), numărul victimelor accidentelor de
circulație a ajuns la 41,5 mii, din care 1.913 reprezintă numărul
persoanelor decedate (vezi tabelul din imagine). Asta înseamnă
că, zilnic, pe drumurile publice, cinci persoane mor în
accidente de circulație.
Datele INS ne oferă și informații privind natura și
modul de producere a accidentelor rutiere. Din cele 30,75 mii de
accidente înregistrate în anul 2016, peste
48% reprezintă coliziuni între vehicule, 29% reprezintă coliziuni între vehicule și pietoni, iar restul reprezintă accidente în care a fost implicat doar un
singur vehicul.
Cele mai multe accidente rutiere din anul 2016 s-au
înregistrat în luna august (10,3% din total), iar cele
mai puține s-au înregistrat în lunile ianuarie și februarie (câte
6% din total). În timpul săptămânii, ziua de vineri e cea în
care s-au înregistrat cele mai multe accidente rutiere (15,8% din total).
72% din totalul accidentelor din anul
2016 s-au petrecut la lumina zilei, 21% s-au petrecut în perioade cu luminozitate redusă, iar 8% pe întuneric.
Tot din datele INS, preluate de la de la Poliția
Rutieră, aflăm că 81% din accidentele rutiere din 2016 s-au
petrecut în condiții de carosabil uscat și doar 19% în condiții de carosabil
umed sau înghețat.
Doar 1% din accidentele rutiere s-au
produs pe autostrăzi, 17% s-au produs în afara localităților (aici nu intră și autostrăzile) și 82% s-au produs în interiorul localităților.
Care sunt județele în
care s-au înregistrat cele mai multe accidente rutiere în anul 2016?
În majoritatea județelor, numărul accidentelor
rutiere a crescut în ultimii trei ani (vezi harta din imagine).
Capitala e campioana accidentelor rutiere în anul
2016 (3,59 mii din 30,75 mii). Totuși, dacă ne raportăm la mărimea
parcului auto din București (18% din parcul național în 2016), atunci ponderea
deținută în totalul accidentelor (12% din total) nu mai pare atât de
dezastruoasă.
Clujul e pe locul doi la nivel național după
numărul de accidente înregistrate în anul 2016 (1.294 - vezi harta din
imagine). În cazul Clujului, ponderea deținută în numărul total de accidente
rutiere (4,2%) e mai mare decât ponderea deținută în parcul național auto
(3,9%).
Ocupantul locului trei în topul
accidentelor rutiere din 2016, județul Iași, deține o pondere în
totalul accidentelor de 4,1%, aceasta fiind semnificativ mai mare decât
ponderea deținută în parcul auto național (2,7%).
Locurile patru și cinci sunt ocupate de
județele Constanța (1.252 accidente) și Suceava (1.221
accidente - vezi harta din imagine). Ambele județe dețin ponderi în numărul
total de accidente rutiere mai mari decât cele deținute în parcul auto
național.
Cele mai puține accidente rutiere s-au
înregistrat în 2016 în județele Satu Mare (323), Tulcea (314)
și Covasna (224 - vezi harta din imagine).
În ce județe s-au
înregistrat cele mai multe victime și decese survenite în urma accidentelor rutiere și ce drumuri
naționale sunt cele mai periculoase?
Capitala (4.129 victime), Clujul (1.772)
și Iașul (1.710) conduc în topul victimelor totale ale
accidentelor de circulație înregistrate pe parcursul anului 2016.
Ierarhia celor trei se păstrează și în cazul persoanelor rănite în accidentele
rutiere.
Pe ultimele locuri în privința numărului victimelor
accidentelor de circulație sunt județele Satu Mare, Tulcea și Covasna (vezi
tabelul din imagine).
Când analizăm situația
pe județe a victimelor decedate în urma accidentelor rutiere pe parcursul anului 2016, clasamentul se schimbă.
Suceava a fost județul în care s-au
înregistrat cele mai multe decese survenite în urma accidentelor rutiere (105
morți în 2016). Urmează apoi județele Prahova (83
morți), Brașov (69), Neamț (69) și Ilfov (67
- vezi tabelul din imagine).
Statistica INS nu cuprinde o situație a accidentelor
soldate cu victime la nivelul principalelor drumuri naționale și
autostrăzi.
Dacă ar fi să ne ghidăm după traseul
principalelor drumuri naționale, atunci DN2 ar fi candidatul la
primul loc după numărul persoanelor decedate în accidentele de
circulație rutieră.
Scoțând Ilfovul și capitala din calcul, pentru
că aici se intersectează mai multe drumuri naționale și autostrăzi, ne rezultă
că județele de pe traseul DN2 (Ialomița, Buzău, Vrancea,
Bacău, Neamț, Iași, Suceava) au înregistrat în 2016 un număr
cumulat de 417 decese survenite în urma accidentelor rutiere.
Un sfert din acest număr s-a înregistrat în județul Suceava, județ în care DN2
nu e lărgit la 4 benzi de circulație.
Județele de pe traseul DN1, din care am exclus Ilfovul și capitala (Prahova,
Brașov, Mureș, Cluj și Bihor) au înregistrat în 2016 un număr cumulat
de 251 decese survenite în urma accidentelor rutiere.
E clar că nu toate
decesele s-au înregistrat pe cele două drumuri naționale, dar o mare parte dintre acestea au avut loc pe aceste
șosele. Din acest motiv, cele două artere de
circulație pot fi considerate cele mai ucigașe șosele din România.
Acum patru ani, parcul național auto număra 6,27 miloane de vehicule, în 2015,
parcul ajunsese la 6,6 milioane, iar în 2016 a
depășit 7 milioane de vehicule.
În aceste condiții, în 2020, parcul
auto va depăși un număr de 8,5 milioane de vehicule, adică, cu 21% mai mult decât în 2016.
Capitala, Ilfovul și
celelalte județe străbătute de DN1 și DN2 dețin o pondere de 42%
din decesele survenite în urma accidentele rutiere. În majoritatea acestor județe nu există proiecte majore de
infrastructură rutieră ce se vor finaliza până în 2020. E de așteptat, așadar, ca numărul victimelor
și a deceselor survenite în urma accidentelor rutiere în aceste județe să
crească în următorii ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu