Social Icons

sâmbătă, 21 aprilie 2018

Boc vrea să conducă un oraș de un milion de locuitori

Cluj-Napoca va avea un milion de locuitori
   Un proverb românesc spune să-ți faci vara sanie și iarna car. Emil Boc își face studiu de prefezabilitate pentru viitorul metrou din Cluj-Napoca. De ce? Pentru că, în 20-30 de ani, orașul va atinge un milion de locuitori. În caz că vă întrebați, în imagine, în spatele lui Boc, e Cluj-Napoca de peste 20 - 30 de ani.

   Chiar dacă între 2007 și 2017 populația după domiciliu din județul Cluj a scăzut cu 9,5 mii de locuitori, iar cea a orașului Cluj-Napoca a crescut cu doar 10,9 mii de locuitori (vezi tabelul din imagine), Boc e convins că, în următorii 20 de ani, orașul de la poalele Feleacului va ajunge la un milion de locuitori. Vorbim de populația după domiciliu, care e mai mare decât cea rezidentă cu peste 20 mii de locuitori la nivel de județ (725,5 mii față de 702,9 mii locuitori în 2017). Prin urmare, e musai să se prefezabilizeze un studiu care să stabilească dacă e nevoie sau nu de o linie de metrou. Despre studiu de fezabilitate vom vorbi, probabil, peste 10 ani, când, după estimările „specialiștilor”, populația orașului va fi depășit demult jumătate de milion de locuitori.

   Puțini își mai amintesc, dar acum mai bine de un deceniu, existau aceleași prognosticuri și pentru orașul Timișoara. Tot așa, conform unor studii pe care nu le-a văzut nimeni, populația Timișoarei trebuia să ajungă în 20 de ani la un milion de locuitori. Tic-tac, tic-tac, a trecut mai bine de un deceniu și populația după domiciliu din Timișoara e pe la 331,8 mii. Și acolo primarul vorbește de o linie de metrou sau ceva asemănător, suficient ca toți idioțeii din presă să titreze cu litere de-o șchioapă că deja avem trei orașe în România cu metrou: unul care chiar are, și două care se gândesc să aibă.

   Emil Boc a lansat gogorița cu metroul din Cluj-Napoca în campania din 2016. Am abordat acest subiect la vremea respectivă (vezi aici) și am arătat că Boc vorbește aiurea, pentru că bugetul orașului nu-și permite o rețea de metrou. Am arătat, de asemenea, că nici Timișoara nu-și permite să construiască o linie de metrou cu bugetul de dezvoltare actual (vezi aici), dar văd că Boc continuă valsul, chiar dacă partenera s-a dus la culcare. El face studii de prefezabilitate, nu fezabilitate, ci prefezabilitate, un fel de c-o fi, c-o păți al studiilor de fezabilitate pe bune, care chiar trebuie urmate de o decizie.

   Am luat de la INS datele evoluției populației după domiciliu între 2007 și 2017 din județul Cluj, orașul Cluj-Napoca și comunele din zona metropolitană a orașului. 
   Populația după domiciliu a județului a scăzut între 2007 și 2017 cu 9,5 mii, de la 735 mii la 725,5 mii (vezi tabelul din imagine). 
   Populația orașului Cluj-Napoca a crescut cu 10,9 mii între 2007 și 2017 (de la 311,7 mii la 322,6 mii locuitori). 
   Populația zonei metropolitane, formate din orașul Cluj-Napoca și alte 17 comune, a crescut cu 46 mii de locuitori (de la 374,8 mii la 420,8 mii locuitori - vezi tabelul din imagine). 
   
   Dacă într-un deceniu ți-a crescut populația după domiciliu din aria metropolitană cu doar 46 de mii de locuitori, ce te face să crezi că în 20 - 30 de ani va crește cu aproape 580 de mii de locuitori? Aș vrea să-l cunosc și eu pe cel care a fundamentat această estimare și pe ce bază, pentru că, dacă se îndeplinește, sigur individul a descoperit și formula mereu câștigătoare de la 6 din 49.

   P.S.: Boc vrea ca prin acest studiu de prefezabilitate să se achite de o promisiune din ultima campanie. Sigur, rezultatul studiului va fi ceva de geniul „nu acum, poate mai încolo”, iar bazaconia cu un milion de locuitori nu e decât combustibilul pentru un studiu de peste o sută de mii de euro.

   

2 comentarii:

  1. Deci proiectul nu e fezabil doar pt. ca nu sunt 1 mil locuitori?
    Dar cei +300 de mii chiar nu au o problema reala? Drumurile din jurul Clujul marcate cu negru de catre CNAIR/CNADNR nu sunt motiv suficient?
    Fezabilitatea unui proiect depinde doar de un numar, alte numere gen nr de loc /km2 sau nr de masini /h, nr total de masini care sunt rezidente sau tranziteaza orasul chiar nu sunt relevate?
    La asa mentalitate ingusta nu vom avea niciodata metrou.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici Bucurestiul nu-si permite un metrou avand in vedere ca acesta este construit, operat, intretinut si subventionat la pretul biletului de intregul popor de la orase si sate prin Ministerul Transporturilor.

    RăspundețiȘtergere