România are neșansa de a avea unul din cele mai neperformante fiscuri din spațiul comunitar. Doar fiscul irlandez are un grad de colectare al veniturilor bugetare mai mic decât fiscul nostru, dar irlandezii măcar au scuza că sunt un paradis fiscal.
85% din veniturile bugetului consolidat al României de anul trecut au fost colectate de ANAF. Asta înseamnă că 85% din performanța slabă a colectării își are cauza în funcționarea defectuoasă a acestei instituții.
Conform datelor Eurostat, anul trecut, veniturile la bugetul consolidat al României au atins cel mai scăzut nivel raportat la PIB din 2009 încoace (30,7% din PIB - vezi tabelul din imagine). În 2009, când criza economică era în toi, România reușea să colecteze la buget 30,6% din PIB. Anul trecut, când România a înregistrat cea mai mare creștere economică din spațiul comunitar, gradul de colectare a fost aproape la fel ca în anul 2009.
La ce e bună creșterea economică record dacă în buzunarele statului nu se simte nicio diferență față de un an de recesiune?
La statistică doar. Te uiți pe un tabel cu creșterile economice și te simți mândru că ai cea mai mare creștere economică, apoi te uiți în buzunar și vezi că dintr-o sută de euro PIB, indiferent de mersul economiei, tu ca stat, tot 30 de euro ai venituri.
Dacă începi să te compari cu celelalte state comunitare, te ia durerea de cap, te enervezi și-ți dai seama de ce nu sunt bani decât pentru pensii speciale și plata salariilor bugetarilor.
Din 2007 încoace, adică de la momentul aderării la spațiul comunitar, România n-a reușit în niciun an să se situeze peste pragul de 80% din gradul de colectare a veniturilor bugetare de la nivelul UE. Grav e faptul că, în ultimii trei ani, gradul de colectare de la noi a scăzut vertiginos față de gradul de colectare de la nivelul UE (vezi tabelul din imagine).
Dacă anul trecut, la nivelul UE, s-a înregistrat un grad de colectare a veniturilor bugetare de 44,6%, la noi a fost de 30,7%. Dacă am fi avut un grad de colectare în linie cu media UE, în loc de 252 de miliarde de lei, cât au reprezentat veniturile totale ale bugetului consolidat din 2017, ar fi trebuit să avem 383 miliarde de lei, adică cu 131 de miliare de lei în plus. Asta ar însemna, în euro la cursul mediu de schimb de anul trecut, aproape 29 miliarde de euro, indeajuns să faci vreo zece autostrăzi care să traverseze Carpații.
Dacă ar fi să ne comparăm cu Franța, țara cu cel mai mare grad de colectare din 2017 (53,8% din PIB - vezi tabelul din imagine), atunci bugetul României ar fi trebuit să aibă venituri de 462 miliarde de lei, adică cu 210 miliarde de lei (46 mld. euro) mai mult decât am avut în 2017.
Aceste cifre ne dau dimensiunea incompetenței ANAF-ului nostru, o instituție primitivă în privința bazei materiale și intelectuale de care dispune, împănată cu piloși care nu fac decât să protejeze marea evaziune.
Zilele trecute, ministrul de finanțe le-a arătat pisica celor de la ANAF. Cică de la anul va tăia în carne vie, iar Mișa și toți subalternii săi vor trebui să se restructureze. Ionuț Mișa, actualul șef al ANAF-ului, e exemplul perfect al legii lui Murphy, conform căreia într-o ierahie, orice angajat tinde să fie promovat până la nivelul maxim de incompetență.
Între 2013 și 2017, Mișa a fost directorul de la Direcția Generală a Marlor Contribuabili, direcția ce asigură între 42% - 45% din sumele colectate de ANAF.
Cât din taxele colectate la bugetul consolidat asigură direcția similară din Franța? Între 65% și 70% din veniturile bugetului. E clar că noi avem o problemă cu colectarea de la Marii Contribuabili, iar omul care s-a ocupat de această colectare timp de patru ani fără să facă nimic pentru a o îmbunătăți conduce acum tot ANAF-ul. Promovarea mediocrității e politică de stat în ultimii ani, iar resursa umană din ANAF e un exemplu elocvent în acest sens.
România poate să se laude mult și bine cu creșterile economice spectaculoase, pentru că doar cu atât se poate lăuda. Dacă pe timp de creștere economică nu ești în stare să crești gradul de colectare, e clar că în următoarea criză vom avea probleme mult mai grave decât în anii 2009 și 2010, când statul s-a împrumutat pentru a putea plăti pensiile și salariile.
85% din veniturile bugetului consolidat al României de anul trecut au fost colectate de ANAF. Asta înseamnă că 85% din performanța slabă a colectării își are cauza în funcționarea defectuoasă a acestei instituții.
Conform datelor Eurostat, anul trecut, veniturile la bugetul consolidat al României au atins cel mai scăzut nivel raportat la PIB din 2009 încoace (30,7% din PIB - vezi tabelul din imagine). În 2009, când criza economică era în toi, România reușea să colecteze la buget 30,6% din PIB. Anul trecut, când România a înregistrat cea mai mare creștere economică din spațiul comunitar, gradul de colectare a fost aproape la fel ca în anul 2009.
La ce e bună creșterea economică record dacă în buzunarele statului nu se simte nicio diferență față de un an de recesiune?
La statistică doar. Te uiți pe un tabel cu creșterile economice și te simți mândru că ai cea mai mare creștere economică, apoi te uiți în buzunar și vezi că dintr-o sută de euro PIB, indiferent de mersul economiei, tu ca stat, tot 30 de euro ai venituri.
Dacă începi să te compari cu celelalte state comunitare, te ia durerea de cap, te enervezi și-ți dai seama de ce nu sunt bani decât pentru pensii speciale și plata salariilor bugetarilor.
Din 2007 încoace, adică de la momentul aderării la spațiul comunitar, România n-a reușit în niciun an să se situeze peste pragul de 80% din gradul de colectare a veniturilor bugetare de la nivelul UE. Grav e faptul că, în ultimii trei ani, gradul de colectare de la noi a scăzut vertiginos față de gradul de colectare de la nivelul UE (vezi tabelul din imagine).
Dacă anul trecut, la nivelul UE, s-a înregistrat un grad de colectare a veniturilor bugetare de 44,6%, la noi a fost de 30,7%. Dacă am fi avut un grad de colectare în linie cu media UE, în loc de 252 de miliarde de lei, cât au reprezentat veniturile totale ale bugetului consolidat din 2017, ar fi trebuit să avem 383 miliarde de lei, adică cu 131 de miliare de lei în plus. Asta ar însemna, în euro la cursul mediu de schimb de anul trecut, aproape 29 miliarde de euro, indeajuns să faci vreo zece autostrăzi care să traverseze Carpații.
Dacă ar fi să ne comparăm cu Franța, țara cu cel mai mare grad de colectare din 2017 (53,8% din PIB - vezi tabelul din imagine), atunci bugetul României ar fi trebuit să aibă venituri de 462 miliarde de lei, adică cu 210 miliarde de lei (46 mld. euro) mai mult decât am avut în 2017.
Aceste cifre ne dau dimensiunea incompetenței ANAF-ului nostru, o instituție primitivă în privința bazei materiale și intelectuale de care dispune, împănată cu piloși care nu fac decât să protejeze marea evaziune.
Zilele trecute, ministrul de finanțe le-a arătat pisica celor de la ANAF. Cică de la anul va tăia în carne vie, iar Mișa și toți subalternii săi vor trebui să se restructureze. Ionuț Mișa, actualul șef al ANAF-ului, e exemplul perfect al legii lui Murphy, conform căreia într-o ierahie, orice angajat tinde să fie promovat până la nivelul maxim de incompetență.
Între 2013 și 2017, Mișa a fost directorul de la Direcția Generală a Marlor Contribuabili, direcția ce asigură între 42% - 45% din sumele colectate de ANAF.
Cât din taxele colectate la bugetul consolidat asigură direcția similară din Franța? Între 65% și 70% din veniturile bugetului. E clar că noi avem o problemă cu colectarea de la Marii Contribuabili, iar omul care s-a ocupat de această colectare timp de patru ani fără să facă nimic pentru a o îmbunătăți conduce acum tot ANAF-ul. Promovarea mediocrității e politică de stat în ultimii ani, iar resursa umană din ANAF e un exemplu elocvent în acest sens.
România poate să se laude mult și bine cu creșterile economice spectaculoase, pentru că doar cu atât se poate lăuda. Dacă pe timp de creștere economică nu ești în stare să crești gradul de colectare, e clar că în următoarea criză vom avea probleme mult mai grave decât în anii 2009 și 2010, când statul s-a împrumutat pentru a putea plăti pensiile și salariile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu