Pages

miercuri, 6 martie 2019

Care sunt cei mai mari exportatori și importatori de autoturisme din UE

Topurile statelor UE după exporturile și importurile de autoturisme din anul 2017
   În 2017, conform datelor Eurostat, România a avut un export net de autoturisme în valoare de 1,04 miliarde de euro. Dacia și Ford au exportat autoturisme în statele UE și non-UE în valoare de 3 miliarde de euro, în timp ce importurile dealerilor de autoturisme s-au ridicat la valoarea de 1,96 miliarde de euro (vezi tabelul din imagine).

   La nivelul statelor comunitare, cele mai mari câștiguri de pe urma comertului internațional cu autoturisme au fost obținute de Germania (91,9 mld. de euro), cea mai mare parte din aceste câștiguri fiind înregistrată pe relația cu țările non-UE (59,3 mid. de euro). 
   Per ansamblu, balanța comerțului internațional cu autoturisme de la nivelul UE din anul 2017 a înregistrat un surplus de 88,9 miliarde de euro, cea mai mare parte din această sumă (86,7 mld. euro) înregistrându-se pe relația cu spațiul extra-comunitar.

   Care sunt cei mai mari câștigători și cei mai mari pierzători de la nivel comunitar de pe urma balanței comerciale cu autoturisme?

   Așa cum am spus, la nivel general (intra și extra-UE), Germania a înregistrat cel mai mare export net de autoturisme în 2017 (91,9 mld. euro), câștigul fiind mai mare decât tot rezultatul înregistrat de UE (88,9 mld. euro).
  În afară de Germania, alte șase state comunitare, între care și România, au mai înregistrat rezultate pozitive ale balanței comerțului internațional cu autoturisme. Pe locul doi în topul beneficiarilor neți ai balanței comerciale a autoturismelor s-a situat Cehia (14,9 mld. euro), iar locul trei a fost ocupat de Spania (12,6 mld. euro - vezi tabelul din imagine). Pe locurile următoare s-au clasat Slovacia (11,9 mld. euro), Ungaria (4,8 mld. euro), Slovenia (1,3 mld. euro) și România (1 mld. euro).

   Restul celorlalte 21 de state comunitare au obținut valori negative ale balanței comerciale cu autoturisme și, surprinzător, printre codașe se află și state (Italia și Franța) cu companii puternice în domeniu. Cele mai mari pierderi de pe urma comerțului internațional cu autoturisme s-au înregistrat în Belgia (-2,9 mld. euro), Olanda (-3,2 mld. euro), Austria (-4,4 mld. euro), Franța (-11 mld. euro) și Italia (-11,6 mld. euro - vezi tabelul din imagine).
   Cel mai probabil, delocalizarea fabricilor în afara statelor în care se situează sediul central a dus la acest rezultat în cazul Franței și al Italiei. Totuși, trebuie să ținem cont că profiturile obținute de companiile constructoare de mașini în afara acestor state, cum e cazul Renaultului în România, sunt repatriate în țările mamă sau, dacă e cazul, în paradisuri fiscale.

   Dacă analizăm situația la nivelul extra și intra-UE, atunci lucrurile se schimbă. Astfel, cel mai mare câștigător de pe urma exportului net de autoturisme extra-UE e tot Germania (59,3 mld. euro), urmată de Marea Britanie (17,7 mld. euro), Slovacia (4,2 mld. euro), Italia (3,9 mld. euro) și Suedia (3,4 mld. euro - vezi tabelul din imagine). România a avut exporturi nete de autoturime în afara UE în valoare de 379 mil. euro.
   La nivelul intra-UE, Germania e, de asemenea, marea câștigătoare, cu exporturi nete de autoturime în valoare de 32,6 miliarde euro. Pe următoarele locuri s-au situat Cehia (12,2 mld. euro), Spania (11,5 mld. euro), Slovacia (7,7 mld. euro) și Ungaria (3,8 mld. euro).

   Tot anul trecut s-a vorbit mult de posibilitatea impunerii de bariere vamale suplimentare de către SUA pentru importurile de autoturisme din UE. Eurostatul ne arată că în 2017 UE a exportat în SUA autoturisme în valoare de 38,4 miliarde de euro, în timp ce importurile de mașini americane s-au ridicat la valoarea de 6,5 miliarde de euro. 
   Cei mai mari exportatori europeni de autoturisme în SUA au fost Germania (21,7 mld. euro), Marea Britanie (7,7 mld. euro) și Italia (4,3 mld. euro). România a exportat în SUA autoturisme în valoare de doar 116 mii de euro.
   Cei mai mari importatori de mașini americane din spațiul comunitar au fost Germania (5,5 mld. euro), Belgia (635 mil. euro) și Lituania (83 mil. euro). Noi am importat autoturisme americane în valoare de 1,6 milioane de euro în 2017.

   Datele ne arată că, spre deosebire de Franța, Germania își constuiește cea mai mare parte din autoturisme acasă, și asta pentru că, în general, valoarea autoturismelor nemțești e ridicată și nu se axează pe mâna de lucru ieftină. Observăm, de asemenea, că România, chiar dacă a avut o industrie constructoare de mașini până la revoluție, joacă în liga mică față de vecinii maghiari în privința exportului net de autoturisme, iar aceștia n-au avut dezvoltată o astfel de industrie până în 1989. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu